De Te Gek!?-campagne staat dit jaar in het teken van ouderen. De organisatie trapt onder de slogan "Kijk eens onder de schil" een nieuw initiatief af om geestelijke gezondheid bij 65-plussers bespreekbaar te maken. Want achter een sterke buitenkant kunnen zorgen en kwetsbaarheid schuilgaan.
De campagne werd in Gent op gang getrapt, waar een honderdtal ouderen in een lokaal dienstencentrum samen aardappels schilden en een praatje maakten. Het schillen staat symbool voor het "kijken onder de schil": achter het alledaagse gebaar gaat een oproep schuil om beter te luisteren naar wat er écht leeft bij ouderen.
Met de campagne wil Te Gek!? taboes doorbreken en signalen sneller herkenbaar maken. Bekende ambassadeurs zoals Diane Wittevrongel, Michel Wuyts en Dagny Ros Asmundsdottir delen openlijk hun ervaringen. Er komen ook een magazine, een campagnewebsite, een theatervoorstelling en een podcastreeks voor professionals.
Uit nieuwe cijfers blijkt dat een op de zes ouderen zich vaak eenzaam voelt, een op de tien psychische problemen ervaart en een op de drie zich zorgen maakt over de toekomst. Toch zoekt een aanzienlijk deel geen hulp.
Met laagdrempelige acties zoals de schilcarrousel, campagnebuttons en het aardappels schillen in groep wil Te Gek!? het gesprek openen. "Ouderen hebben recht op dezelfde zorg en aandacht als jongere generaties", benadrukte minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke bij de lancering.









Laatste reacties
Marc DE MEULEMEESTER
23 september 20251 luxe volbloed met wie ik 1 relatie had zei : “ wie schilt er nu nog patatten ?”!
Luxe paarden gaan uit eten om kosten van 1 sponsor !